Trafiksäkerhet

Vi jobbar hårt för att ligga i framkant inom trafiksäkerhet. Här kan du läsa om krocksäkerhet och våra eftergivliga produkter.

Drivande i utvecklingen för säkrare vägar

Vi har haft eftergivliga produkter i vårt sortiment sedan början av 90-talet, och arbetar kontinuerligt med att öka säkerheten längs våra vägar. Delvis genom att utveckla vår eget sortiment, men även genom kunskap.

För att hänga med i utvecklingen för vi löpande diskussioner med Trafikverket, och vi sitter även med i arbetsgrupper hos SIS (Svenska Institutet för Standarder). Där är vi med och bidrar i arbetet med att göra löpande förändringar och förbättringsarbeten i de olika standarder som är relevanta för oss.

Förut allt som görs på företagsnivå är vi även en del av Saferoad Group, vilket är en grupp företag som fokuserar på att du ska komma fram säkert.

Här hittar du tips på information inom området Trafiksäkerhet. Du är självklart också alltid välkommen att kontakta oss på 0250-59 20 90 eller info@moramast.se om du har några funderingar.

Vi sitter i arbetsgrupper hos

Svenska Institutet för Standarder

Krocksäkerhet för alla

Krocksäkerhet och eftergivlighet blir lätt ganska komplicerat och stort. Vi skapade därför en lättsmält liten broschyr med information kring ämnet. Här kan du läsa den digitalt eller beställa önskat antal broschyrer.

HG-stolpe med dubbelsidig Herr Gårman-skylt

Eftergivliga stolpar

Eftergivliga stolpar följer samma standarder som vanliga stolpar, plus att de även ska följa standarden SS-EN 12767. Denna reglerar krav och testning för eftergivlighet hos bärare av vägutrustning.

I Sverige ska eftergivliga stolpar även följa publikationen “Vägar och gators utformning” (VGU). VGU är framtagen av Sveriges kommuner och landsting tillsammans med Trafikverket och beskriver krav och råd för utformning av färdiga väg eller gatuanläggningars egenskaper.

Klass efter krocktest

Vid krocktestet räknas stolpar som viker sig och fångar upp bilen som energiupptagande och får klasserna Low eller High Energy Absorbing (LE eller HE) beroende på utgångshastighet (se tabell nedan).

Om stolpen istället går av utan att bromsa upp i någon större grad räknas den endast som eftergivlig och får klassen Non Energy Absorbing (NE).

Observera att stolpar under åtta meter anses endast vara eftergivliga (NE), ej energiupptagande, på grund av höjden.

Utgångshastigheter vid krocktest

HE-stolpar

50 km/h: 0 km/h
70 km/h: 0-5 km/h
100 km/h: 0-50 km/h

LE-stolpar

50 km/h: 0-5 km/h
70 km/h: 5-30 km/h
100 km/h: 50-70 km/h

NE-stolpar

50 km/h: 5-50 km/h
70 km/h: 30-70 km/h
100 km/h: 70-100 km/h

Inlägg om trafiksäkerhet

Håll dig uppdaterad

Vårt nyhetsbrev är för dig som vill hålla dig uppdaterad om vad som händer hos oss och inom branschen. Du kan även hänga med i vad som händer på våra sociala medier.