Absorbentstolpar i rondell i Mora. Foto: Kola Productions.

Faktabanken

Trafiksäkerhet

Vi jobbar hårt för att ligga i framkant inom trafiksäkerhet. Här kan du läsa om krocksäkerhet och våra eftergivliga produkter.

Eftergivliga och energiabsorberande Absorbentstolpar från Moramast på Älvsborgsbron, Göteborg. Foto: Göran Assner.

Vårt arbete med

Trafiksäkerhet

Vår mission är att sprida ljus i mörkret. Krocksäkerhet och eftergivlighet blir lätt ganska komplicerat och stort. Därför har vi samlat information på temat på denna sida. Här vill vi vägleda dig nästa gång du ska göra vägarna säkrare.

Vi har även gjort en lättsmält broschyr med information kring ämnet. Du kan läsa den digitalt eller beställa önskat antal broschyrer.

Självklart är du också alltid välkommen att kontakta oss om du har några funderingar!

Morastolpar i Orsa. Foto: Kola Productions.

Kort om

Eftergivliga belysningsstolpar

Vad är eftergivliga belysningsstolpar egentligen kanske du undrar? När, och varför, ska man använda dem?

Krockar du med en vanlig belysningsstolpe så kan det rent ut sagt göra väldigt ont. Därför togs det fram eftergivliga stolpar; det vill säga stolpar som lossnar eller går av vid en kollision. Om stolpen i stället viker sig och fångar upp bilen så kallas den även för energiupptagande.

Vi har haft eftergivliga produkter i vårt sortiment sedan början av 90-talet, och arbetar kontinuerligt med att öka säkerheten längs våra vägar. Delvis genom att utveckla vår eget sortiment, delvis genom kunskap.

  • Eftergivliga stolpar lossnar eller går av vid en kollision.
  • Energiupptagande stolpar viker sig och fångar upp bilen.
Närbild på avskiljarleden Moramast Safebase. Foto: Kola Productions.

Vad gäller?

Regler för eftergivligt

Eftergivliga stolpar följer samma standarder som vanliga stolpar, plus att de även ska följa standarden SS-EN 12767. Denna reglerar krav och testning för eftergivlighet hos bärare av vägutrustning.

I Sverige ska eftergivliga stolpar även följa publikationen “Vägar och gators utformning” (VGU). VGU är framtagen av Sveriges kommuner och landsting tillsammans med Trafikverket och beskriver krav och råd för utformning av färdiga väg eller gatuanläggningars egenskaper.

  • SS-EN 12767
  • Vägar och gators utformning (VGU)
Moramast på arbetsgruppsmöte på Trafikkontoret

Framåt tillsammans

Drivande i utvecklingen för säkrare vägar

För att hänga med i utvecklingen för vi löpande diskussioner med Trafikverket, och vi sitter även med i arbetsgrupper hos SIS (Svenska Institutet för Standarder). Där är vi med och bidrar i arbetet med att göra löpande förändringar och förbättringsarbeten i de olika standarder som är relevanta för oss.

Förutom allt som görs hos oss på företagsnivå är vi även en del av Saferoad Group. Som en av Europas ledande aktörer inom vägsäkerhet, med mer än 70 års erfarenhet inom branschen, fortsätter vi driva utvecklingen framåt.

  • Vi sitter med i arbetsgrupper hos
    • Svenska Institutet för Standarder (SIS)
      • Trafikverket
nollvisionen-logo-och-bakgrund

Vi jobbar för att nå

Nollvisionen

År 1997 tog svenska riksdagen beslutet att Nollvisionen ska vara grunden för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige, vilket på sikt innebär att ingen ska dödas eller allvarligt skadas inom vägtransportsystemet. Trafiksäkerhet, dess konsekvenser och möjliga lösningar ingår även i FN:s globala hållbarhetsmål.

Med detta som utgångspunkt behöver vägarna utformas så att liv och hälsa sätts först. Ett tänk som också behöver integreras i alla processer som påverkar vägtransportsystemets trafiksäkerhet.

Moramast bidrar till arbetet genom att erbjuda produkter för ökad trafiksäkerhet, samt genom att bjuda på vår kunskap. Denna ser vi ständigt till att uppdatera genom löpande diskussioner med Trafikverket och deltagande i arbetsgrupper (läs mer i avsnittet ovan).

Att minska antalet dödsfall och skador i trafiken är ett viktigt mål för oss och hela Saferoad Group. Saferoad Group är en av Europas ledande aktörer inom vägsäkerhet, med mer än 70 års erfarenhet inom branschen. Tillsammans fortsätter vi driva utvecklingen framåt.

Energiuppfångande

LE- och HE-stolpar

En energiuppfångande belysningsstolpe viker sig och fångar upp en bil som kör in i den. Dessa stolpar klassas som Low Energy Absorbing (LE) eller High Energy Absorbing (HE). Den typen av stolpar kan till exempel passa bra när det finns oskyddade trafikanter på andra sidan stolpen.

Här kan du se en animerad film som visar hur det ser ut när en bil krockar med en energiuppfångande stolpe.

  • Absorbentstolpen och Morastolpen har HE-alternativ
  • Morastolpen har även LE-alternativ

Eftergivliga

NE-stolpar

Om stolpen istället släpper från fundamentet eller går av när en bil kör in i den, utan att bromsa upp i någon större grad, räknas den endast som eftergivlig och får klassen Non Energy Absorbing (NE). Den typen av stolpar kan till exempel passa bra när det inte är några oskyddade trafikanter eller annat känsligt på andra sidan stolpen.

Observera att stolpar under åtta meter anses endast vara eftergivliga (NE), ej energiupptagande, på grund av höjden.

  • Stålstolpar med avskiljningsleden Moramast SafeBase är NE-stolpar
  • Absorbentstolpen och Morastolpen har också NE-stolpar

Relaterade artiklar

Här hittar du artiklar som handlar om trafiksäkerhet och eftergivliga produkter.

Tänk på detta innan du använder ett annat fundament än det som rekommenderas.

Christian och Lisa var med när Absorbentstolpar monterades i Genomfart Mora.

Christian erbjuder våra kunder hjälp med att tolka regler och välja rätt eftergivliga stolpe.

Här tar vi upp de regler som gäller för belysningsstolpar längs Sveriges vägar.

Relaterade projekt

Här hittar du projekt där stort fokus legat just på trafiksäkerhet och eftergivliga produkter.

Christian Karlsson, Försäljning

Kontakt

Vi hjälper dig!

Christian Karlsson är huvudansvarig för eftergivliga produkter hos oss. Han brukar bland annat hjälpa konsulter med frågor kring belysning längs väg, samt sitter med i arbetsgrupper hos Trafikverket och SIS.

Har du frågor gällande just eftergivligt är det Christian du ska kontakta.

Ljusmålad bild på personal i verkstaden. Foto: Kola Productions.

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev

Med våra utskick får du inspiration och information direkt i din inbox.