Kunskapsbank inom utomhusbelysning

Faktabanken

De senaste 50 åren har vi på Moramast lyst upp din väg till jobbet, skolan och fotbollsträningen. Under åren har vi byggt upp en stor kunskapsbank som vi gärna delar med oss av.

eller gå in på det område du vill veta mer om

Frågor & Svar

Hur beställer jag era produkter?

Vi säljer uteslutande via svenska elgrossister. Du hittar länkar till våra grossister här. Vet du inte vilken stolpe du behöver kan du antingen använda Välj rätt standardstolpe eller kontakta oss. Vill du beställa stolpar som inte finns i standardsortimentet kan du först kontakta oss så att vi kan ta fram offertunderlag på din tänkta stolpe, och sedan begär du offert samt beställer din stolpe via grossisten. Du kan ringa oss på 0250-59 20 90, helgfria vardagar mellan kl 7:30-16, eller mejla oss på info@moramast.se. Då hjälper någon av våra säljare dig så snart de kan.

Vad har ni för garantier?

Vi följer ALEM 09, Allmänna leveransbestämmelser avseende elektrisk materiel för leverans och användning i Sverige, utarbetade av Elektriska Installatörsorganisationen EIO och Sveriges Elgrossister, SEG.

Standarden SS-EN 40 säger också att en stolpe kunna bära sin last och den vind den förväntas utsättas för över en period på 30 år. Detta har dock inget att göra med förväntad livslängd. Läs mer i inlägget Skillnaden mellan dimensionerande och förväntad livslängd på stolpar.

Är ni certifierade?

Ja, vi är certfierade enligt ISO 14001 och ISO 9001. Du kan se och ladda ner certifikatet på sidan Dokument.

Våra svetsare är även certifierade enligt SS-EN ISO 9601-01 (för stål) och SS-EN ISO 9606-2 (för aluminium). Läs mer om det och fler standarder vi följer på sidan Teknisk information och Standarder.

Vart hittar jag prestandadeklarationer?

För standardprodukter hittar du dokumenten inne på respektive produkt. Du kan söka efter E-numret i sajtens sökfunktion.

Kundanpassade stolpar ligger inte på hemsidan ännu, så deras prestandadokument kan du hitta på sidan Dokument.

Vart hittar jag BIM-filer?

Inne på respektive produktsida. I dagsläget har bara ett urval standardprodukter BIM-filer med formatet .ifc (IFC 2×3), men du kan alltid kontakta oss om du behöver på någon stolpe som inte har det upplagt.

Vad innebär de olika terrängklasserna?

När vi frågar efter terrängklass, eller terrängtyp som det kallas i standarden, undrar vi vilken typ av terräng det är där stolpen ska stå. Förenklat kan man säga att terrängklass I betyder kustnära, terräng klass ıı är inland, och terrängklass III är bebyggelse. Är du osäker så kan du berätta vart det ska stå och förhållandena på platsen så kan vi hjälpa dig avgöra vilken terrängklass det handlar om.

Varför passar inte luckorna på mina koniska stolpar?

Luckorna till koniska stolpar är individanpassade och passar alltså bara på de stolpar de är skurna ur. Man bör därför hålla koll på vilken lucka som hör vart när man monterar dessa.

På luckan står det ett nummer präglat som visar vart den hör hemma, samma nummer hittar du på märkplåten i stolpen.

Vad kan jag använda för stolpinsats?

På en del stolpar ingår det stolpinsats (detta står då på produkten). På övriga stolpar får detta köpas till. För de flesta stolpar passar vanliga standardstolpinsatser.

Vad betyder alla bokstäver och siffror i benämningen?

På bilden nedan ser du en förklaring över benämningen av specialstolpar. Dessa sätts för att det ska bli enklare att direkt se hur stolpen är uppbyggd. Observera att äldre stolpar inte följer samma struktur.

Hur ska stolparna skötas?

På sidan Dokument hittar du dokument om skötsel och drift för olika produkter och där kan du läsa om hur du bäst tar hand om våra stolpar.

Kan man kapa bultarna när man monterat en stolpe i bultfundament?

Stolpar med fotplatta monteras i skruvgrupp med bricka och mutter över och under fotplattan för justeringsmöjlighet. Där personer förväntas passera kan skruvgruppen även kompletteras med kupolmuttrar ovanpå muttrarna som trampskydd.

Minst ett (1) gängvarv ska vara kvar på grundskruven utanför muttern. Då det är svårt att kapa exakt ute på fält kan man dock med fördel lämna tre (3) gängvarv.

Kom ihåg att behandla grundskruven med korrosionsskydd efter kapning.

Hur räknar ni ut fraktpriset, och hur länge gäller det?

För att kunna räkna ut fraktpriset behöver vi först och främst veta vilken produkt det gäller. Bland annat för att veta måtten på produkten, men även hur eventuella armar är placerade samt om stolpen är ytbehandlad eller inte. Tillsammans med antal som ska skickas är detta avgörande när vi räknar ut hur stor plats i lastbilen produkterna kommer ta. Efter det är det viktigt att vi får postnummer till leveransplatsen för att kunna räkna ut distansen, och baserat på detta sedan räkna ut kostnaden.

För att kostnaden ska bli korrekt krävs det alltså att vi har rätt postnummer samt rätt produkt och kvantitet på det som ska skickas.

OBS! Viktigt att tänka på är att bränsletillägget sätts för en (1) månad i taget, så kostnaden som räknas fram gäller bara innevarande månad.

Varför anger ni leveransvecka och inte dag?

Då godset vi skickar är skrymmande finns det inte alltid plats på bilarna den dagen vi bokar utan fraktbolaget kan bekräfta upphämtning en annan dag, därmed skriver vi leveransvecka istället för dag. Leveransveckan som anges på OE avser när godset lämnar oss.

Läs mer om leveranser på sidan Leveranser.

Hur gör jag en reklamation?

Vid leverans ska du tillsammans med föraren kontrollera att godset är oskadat och att antalet kolli överensstämmer med fraktsedeln. Vid transportskador/synliga skador på emballaget eller vid avsaknad av kolli ska du under leveranstillfället anmäla detta till föraren (innan kvittering) som gör en skriftlig notering på fraktsedeln eller i handdatorn.

Du måste även kontakta oss inom 7 dagar. Som kund bör du därför kontrollera varorna inom 7 dagar oavsett om du sett något vid transporten eller inte.

Kontakta oss så snart du märkt problemet/skadan med så mycket information om problemet/skadan som möjligt, gärna med bilder, så upprättar vi ett ärende och utreder vad som blivit fel.

Hur gör jag för att returnera en order?

När du av någon anledning behöver returnera gods till oss är det enklast att kontakta oss via mejl. Skriv vad det gäller i ämnesraden och beskriv situationen i mejlet. Det är viktigt att du anger ordernumret, både i ditt mejl och vid retur av gods. Kom då ihåg att ange vårt ordernummer, inte ditt ut mot kund.

När vi kommit överens och du ska returnera godset är det viktigt att du följer våra returinstruktioner. Du får ett dokument med dessa instruktioner när du anmält din retur samt att du hittar dem här på vår hemsida.

Under förutsättning att godset returneras inom en månad och i ursprungligt skick återbetalas överenskommet belopp. Detta belopp beror på anledningen av returen.

Varför tar det 1-2 veckor att få en lagerorder?

Anledningen till det är kort och gott att våra produkter är skrymmande och kräver en hel del hantering. Du kan läsa ett längre svar i inlägget Leverans vid lagerorder.

Vem skall jag kontakta om jag önskar besök/digitalt möte?

Vad kul att du vill träffa oss! Fyll i formuläret på vår hemsida eller kontakta vår försäljningschef Håkan Gudmundson genom att antingen ringa 0250-59 20 93 eller mejla hakan.gudmundson@moramast.se så hittar ni en tid och lösning som passar.

Söker ni personal?

Just nu har vi inga vakanta tjänster, men du kan alltid skicka in en spontanansökan till vår HR så vet vi om att du finns ifall det skulle uppstå ett behov. Du kan skicka din spontanansökan till bjorn.akerblom@moramast.se. Lycka till med jobbsökandet!

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev

Med våra utskick får du inspiration och information direkt i din inbox.