År 2008 påbörjades arbetet med Österleden i Helsingborg. Vägen invigdes 2012. Hit levererade vi många stolpar under åren via armaturleverantören Philips.
De använde koniska stolpar med fotplatta och armar, men även några utan arm och med avskiljningsled som stod vid av- och påfarter längs vägen. Avskiljningsleden gör stolpen eftergivlig och är en av de lösningar som finns för stolpar som ska stå vid en väg där krav på eftergivlighet finns.
Problem med första transporten
Det är mycket som kan gå fel under transporter av dessa otympliga produkter, och just i detta projekt var det också mycket som faktiskt gick fel.
Stolparna som skulle till detta projekt skickades direkt från ytbehandling. Då det var väldigt tidsansträngt lastades det många stolpar på samma bil i första omgången, vilket resulterade i att hela lasset tippade ganska direkt. Då de dessutom hade paketerats fel blev det många lackeringsskador på stolpar som legat och nött mot varandra hela vägen från Gävle till Helsingborg. Väl framme fick mottagarna dessutom problem att lossa lastbilen på grund av detta.
Tiden är en svår faktor
Problemen gjorde att vi därefter lastade färre stolpar per transport. Det fick hellre bli fler transporter, allt för att minimera antalet transportskador. Och efter många timmars arbete av oss och vår leverantör kunde vi ro projektet i hamn.
Tiden är en faktor som gärna ställer till det. Allting är otroligt tidsansträngt, än mer i dag. Något som vi måste förhålla och anpassa oss till. Att stressa är dock sällan tidsbesparande, och i bland är det till exempel bättre att skicka färre stolpar per leverans. En av alla lärdomar vi tagit med oss genom åren som gör att vi kan ge våra kunder hög kvalitet på både produkter och service.