Vega, Haninge

Ny stadsdel för en aktiv och hållbar livsstil

I Haninge kommun byggs den nya stadsdelen Vega, som efter 12 års byggande är planerad att stå klar under 2025. I Vega står en hel del stolpar från Moramast: främst kundanpassade stolpar med Moramast Safebase, men även en del spännstolpar. Vi har pratat med Peter Wrangsell, anläggningsingenjör på Haninge kommun, som jobbat med projektet sedan 2019.

Moramast Safebase på kundanpassade stolpar i Vega, Stockholm.

I Haninge kommun byggs den nya stadsdelen Vega, och efter 12 års byggande är kommunens infrastruktur planerad att stå klar under 2025. Då ska området bland annat husera 4500 bostäder i olika former, parker, aktivitetshus och diverse annat. En ny trafikplats mot motorvägen samt en ny pendeltågsstation har även byggts i området.

Vega ligger drygt 20 minuter från Stockholm innerstad, två kilometer från centrala Handen och på gångavstånd från Handelsplatsen Port 73. Samtidigt är det också nära till natursköna omgivningar som friluftsområdet Rudan, Tyresta nationalpark och skärgårdspärlor som Utö, Dalarö och Huvudskär. Mitt i området finns även Kolartorps naturreservat med jättegrytor skapade av inlandsisen.

Tanken är att skapa en plats som främjar en aktiv livsstil, där det är möjligt att vara ekonomisk och klimatsmart på samma gång. Hela planeringsprocessen har haft stort fokus på just hållbarhet, och ett led i detta arbete har varit det hållbarhetsprogram man tagit fram för stadsdelen. I det behandlas de tre aspekterna ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet, även om den ekologiska har fått en framtonad betydelse.

Vi har pratat med Peter Wrangsell, anläggningsingenjör på Haninge kommun. När Peter började jobba i kommunen år 2019 ärvde han projektet Vega-staden.

Illustrerad glödlampa. Illustration av Lisa Kriga.

Om projektet

Årtal: 2013 – pågående (kommunens infrastruktur beräknat klart 2025)

Beställare: Haninge kommun

Hög kvalitet och enhetlighet

Inom Vega används främst några olika sorters Moramast Safebase-stolpar, där kundanpassade stolpar kombinerats med den avkörningsbara leden för att skapa snygga och eftergivliga stolpar. Utöver detta används även spännstolpar med armatur för gång- och cykelbana, där armaturerna hänger över vägen.

Stadsarkitekten i Haninge har sett till att gatubelysningen som valts håller hög kvalitet, och ett led i detta är att man valt att ytbehandla stolparna med MM ThermoCoat (termoplastning). Stolparna finns främst i två olika kulörer, svart och mörkgrön, och de försöker knyta ihop olika kvarter och stråk så att det blir behagliga miljöer.

Området runt pendeltågsstationen är ett separat projekt som Trafikverket drev och där används en annan typ av stolpar, men de passar ändå ihop med kommunens stolpar.

Moramast Safebase på kundanpassade stolpar i Vega, Stockholm.

Stolparna är behandlade med MM ThermoCoat.

Öar skapar utmaningar

En stor utmaning med projektet Vega har varit att lyckas överlämna belysningsslingorna till driften.

– Eftersom vissa områden har blivit klara innan områden runt har det blivit lite som öar. Belysningsslingorna går ju däremot igenom flera områden, så när det sedan ska byggas ett nytt kvarter där det tidigare varit tomt behöver den korsande slingan plockas ner i byggområdet tills det är klart. Det gör att vi inte kan lämna över den slingan till drift, eftersom den inte är komplett, säger Peter.

Lösningen har blivit att de slingor som inte är kompletta förvaltas inom byggprojektet som får ansvara för dem tills de kan lämnas över till den normala driften. Det gör också att det är extra viktigt att ha kvar de personer som kan historiken och vart olika slingor matas ifrån.

Det var vårt systerbolag Saferoad Sverige som hade belysningsentreprenaden från början. Men när den ansvarige elektrikern Fredrik Högberg startade eget bolag tog han över entreprenaden.

För Fredrik och de andra som ska fortsätta sköta driften av anläggningen är det viktigt att materialet som köps in är driftvänligt och att det är lätt att få tag i ersättningsmaterial.

– Även där är valet av MM ThermoCoat fördelaktigt, för om det blir en skada är det ganska enkelt att laga det med en varmluftspistol och säker hand, säger Peter.

Spårvagn och spårvägsstolpar från Moramast, i Göteborg. Foto: Johan Larsson.

MM ThermoCoat i Göteborg

Göteborg stad är en annan kund som föredrar MM ThermoCoat, på grund av dess enkelhet att sanera, utomordentliga korrossionsskydd och långa livslängd.

Kort fakta

Svarta och mörkgröna

Stolparna finns främst i svart och mörkgrönt och knyter ihop olika kvarter och stråk till behagliga miljöer.

MM ThermoCoat

Stolparna är ytbehandlade med MM ThermoCoat för att vara extra slitstarka och lätta att klottersanera.

Se fler projekt

Ljusmålad bild på personal i verkstaden. Foto: Kola Productions.

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev

Med våra utskick får du inspiration och information direkt i din inbox.