I behov av uppdatering
För drygt ett år sedan fick vi ny VD, Björn Åkerblom, vars sista jobb innan var som marknadschef hos Morakniv. Han drog ganska snart igång ett arbete med att uppdatera företagets affärsidé, mission och vision för att spegla nutiden bättre. I och med detta ville vi även uppdatera vår logotyp och grafiska identitet, bland annat för att kunna placera logotypen på våra stolpar inom kort.
Efter att ha tagit in offerter och första utkast från ett antal byråer landade arbetet med att ta fram logotypen till sist på PCG Stockholm; samma byrå som har tidigare jobbat med vår bok ”En bok om belysningsstolpar”. Och även denna gång blev vi nominerade till Svenska Designpriset! Men mer om det snart, först ska vi presentera resultatet.
Modernt, stilrent och representativt
Logotypen skulle spegla det moderna Moramast bättre, tydligt visa vad vi jobbar med samt vara stilren och tydlig så att vi kan använda det på många olika sätt – bland annat på stolparna i sig. Johan Lionell på PCG Stockholm beskriver tanken bakom den idé som kom att bli det vinnande konceptet.
– Tänk på den nästan meditativa känslan som repeterande lyktstolpar längs landsvägarna i Sverige kan ge, säger han. Det var den känslan som var utgångspunkt och inspirationen till denna nya symbol och logotyp.
Ordmärket i logotypen innehåller i sin tur olika skuggeffekter för att lyfta fram Moramasts vision: ”Vi sprider ljus i mörkret”.
Även vi på Moramast blev oerhört nöjda med resultatet.
– Det här är inte bara en ny logotyp, det är en tydligare och bättre representation av vårt företag, och en möjliggörare! säger vår VD Björn Åkerblom.