I behov av uppdatering

För drygt ett år sedan fick vi ny VD, Björn Åkerblom, vars sista jobb innan var som marknadschef hos Morakniv. Han drog ganska snart igång ett arbete med att uppdatera företagets affärsidé, mission och vision för att spegla nutiden bättre. I och med detta ville vi även uppdatera vår logotyp och grafiska identitet, bland annat för att kunna placera logotypen på våra stolpar inom kort.

Efter att ha tagit in offerter och första utkast från ett antal byråer landade arbetet med att ta fram logotypen till sist på PCG Stockholm; samma byrå som har tidigare jobbat med vår bok ”En bok om belysningsstolpar”. Och även denna gång blev vi nominerade till Svenska Designpriset! Men mer om det snart, först ska vi presentera resultatet.

Modernt, stilrent och representativt

Logotypen skulle spegla det moderna Moramast bättre, tydligt visa vad vi jobbar med samt vara stilrent och tydligt så att vi kan använda det på många olika sätt – bland annat på stolparna i sig. Johan Lionell på PCG Stockholm beskriver tanken bakom den idé som kom att bli det vinnande konceptet:

Tänk på den nästan meditativa känslan som repeterande lyktstolpar längs landsvägarna i Sverige kan ge. Det var den känslan som var utgångspunkt och inspirationen till denna nya symbol och logotyp.

Johan Lionell, Art Director på PCG Stockholm

Ordmärket i logotypen innehåller i sin tur olika skuggeffekter för att lyfta fram Moramasts vision: ”Vi sprider ljus i mörkret”.

Även vi på Moramast blev oerhört nöjda med resultatet.

Det här är inte bara en ny logotyp, det är en tydligare och bättre representation av vårt företag, och en möjliggörare!

Björn Åkerblom, VD på Moramast

Vår nya logotyp

En logotyp växer fram

En ny identitet med såväl hjärna och muskler som hjärta

Vår nya logotyp var även grunden till den nya grafiska identitet som vi själva sedan tog fram med stöd av PCG Stockholm. Den grafiska identiteten baserar sig dels på ett text- och bildspråk som växt fram det senaste året, och dels på nya tankar utifrån den nya logotypen och kring hur vi ska utvecklas framåt.

Färgerna är tagna från vår omvärld. Stålet, industrin och hårt arbete. Men även av naturen som omger oss: berg, vatten och vackra solnedgångar. Tillsammans bildar de en helhet, med såväl hjärna och muskler som hjärta.

Nu återstår arbetet med att byta ut alla logotyper och anpassa efter den nya grafiska identiteten. Ett gediget arbete som är påbörjat och beräknas vara klart under detta år.

Åter igen nominerade till Svenska Designpriset!

Arbetet med själva logotypen avslutades bara veckan innan ansökningsperioden för Svenska Designpriset stängde. Med någon dag till godo skickades en ansökan in, och till vår stora glädje blev PCG Stockholm och vår logotyp nominerade i kategorin Identitet – Grafisk identitet Hantverk! Det innebär att du kan rösta på den, om du tycker att den är lika bra som vi, under perioden 14-20 september. Rösta gör du på deras hemsida, www.designpriset.se.

Om Svenska Designpriset

Svenska Designprisets logotyp

Svenska Designpriset är en tävling i design som är öppen för alla som arbetar med grafisk design, formgivning och inom liknande kreativa områden. Den är indelad i 35 olika tävlingskategorier, samt Juryns pris, Årets Våghals och Årets Designer. Tävlingen arrangeras av Batteri Kommunikation AB.

Röstning sker i år den 7-20 september på www.designpriset.se (för oss i kategori Identitet sker röstningen andra veckan, det vill säga 14-20 september) och prisutdelningen sker på Berns i Stockholm. Vinnarna får guldmedalj och diplom under prisutdelningen. Deras bidrag publiceras även på hemsidan samt visas på vinnarutställningen i Stockholm, Göteborg och Malmö. Ett silverdiplom delas även ut till respektive kategori.

Senast uppdaterad: