Kväll på Stureplan, människor står i grupper och pratar. Foto: Göran Assner.

Gammalt blir nytt

Stockholm stad bevarar utseendet med nya metoder

I stället för att byta ut hela områden, eller ersätta med något som inte passar i områdets estetik, har Stockholm stad testat efterlikna gamla designstolpar med modern teknik. På så sätt kan de bevara ett enhetligt och historiskt utseende samtidigt som de undviker att byta ut hela områden i onödan.

Stockholm stad är en stor och anrik stad, vilket också innebär att det är många stolpar som är gamla eller som skadas och därmed behöver bytas ut. Men många av de gamla designstolparna som finns runt om i Stockholm är gjorda i gjutjärn, eller av en kombination av gjutjärn och stål. Det innebär att det inte alltid är helt enkelt att byta ut dem.

Gamla standardstolpar är oftast ganska smärtfria att byta ut, då det går att hitta en liknande modern stålstolpe. När det gäller specialstolpar däremot är situationen lite annorlunda. Alternativet är då ofta att byta ut belysningen i hela området för att kunna byta till något nytt, men det kan slå hårt på både estetik, plånbok och miljö. Därför har Trafikkontoret i Stockholm stad därför testat att efterlikna gamla stolpar med moderna metoder, med förhoppningen att i förlängningen kunna förenkla framtagningen av nya ersättningsstolpar.

Stolparmar tillhörande stolparna som görs till Stureplan, i produktion hos Moramast.

Testprojekt: Stureplan

På Stureplan, och gatorna omkring, står svarta gjutjärnsstolpar med en kurvig nedre del som är typisk för gjutjärnsstolparna från förr. När det skulle byggas ett nytt kvarter kring Stureplan behövde Trafikkontoret komplettera gjutjärnsstolparna som fanns i området med nya belysningsstolpar. Det visade sig dock vara svårt att hitta gjutare som ville ta på sig att göra nyproduktion av dessa, därför undersöktes möjligheten att göra kompletterande stolpar i samma stil – men med moderna metoder.

Uppdraget kom till Moramast, och projektet landade såklart hos vår konstruktionsavdelning för framtagande av en ny version, fast med andra tillverkningssätt.

– Vi fick ta del av ritningarna till gjutformarna och kunde utifrån det ta fram de nya stolparna, säger vår konstruktör Erik Norén som jobbade med projektet.

Stockholm stad hade en lös sockeldel i gjutjärn som används tillsammans med en vanlig stolpe med 108 mm rör och fotplatta samt ett specialgjort toppstycke (se bilden). De stycken som består av lite mer komplexa former gjordes i delar som är svarvade och/eller frästa. Sedan svetsades allt ihop för att skapa den nya stolpen.

– Vi kan i dagsläget inte leverera en gjutjärnsprodukt, men vi kan leverera liknande former i stål med hjälp av olika bearbetningsalternativ som exempelvis svarvning, fräsning, valsning samt fastradie- och rullbockning, säger vår konstruktör Mikael Mattsson.

Kväll på Stureplan, människor står i grupper och pratar. Foto: Göran Assner.

Möjligheter och begränsningar

Precis när de nya stolparna blev klara och redo att sättas upp blev det byggnation på platsen, så de har ännu inte monterats. Men Anders Hedlund, belysningsingenjör på Trafikkontoret, menar att det är intressant att det går att tillverka stolparna på ett nytt sätt och ändå få liknande resultat.

Hur många av stadens framtida stolpar som kommer skapas på detta sätt vet han inte. Det beror bland annat på möjligheter och begränsningar.

– Den här var en lite enklare design, så frågan är hur det blir för en stolpe med mer detaljer och krusiduller, säger Anders.

Enligt Erik blir det oftast dyrare än en ”vanlig designstolpe” beroende på många faktorer, som exempelvis dimensioner, vilket stål vi får tag på och att det krävs någon typ av bearbetning (till exempel svarvning och fräsning) för att få fram det typiska utseendet för en gjutjärnsstolpe.

– Förut var det gjutjärn med grov godstjocklek och då kunde rören ha mindre diameter, men med stålrör måste vi nu kanske gå upp i storlek, säger Erik.

Däremot gör vi på Moramast själva konstruktionsarbetet kostnadsfritt, och det finns få begränsningar. Vi måste såklart anpassa lösningen till vår produktion och till gällande standarder, så vissa förändringar kan behöva göras från ursprunglig produkt, men med lite fantasi går det mesta.

Rätt stolpe på rätt plats

Anders påpekar att en stor fördel med de moderna metoderna är tillgängligheten det innebär: när den första stolpen väl tagits fram är det betydligt enklare att beställa nya framöver.

– Detta är ett nytt grepp som gör att vi framöver lättare kan producera enstaka ersättningsstolpar, vilket är väldigt tacksamt, säger Anders.

Oavsett möjligheter är det här inte en lösning Stockholms stad tänker använda för alla projekt. Det är snarare ett alternativ för platser som sedan gammalt har stolpar med en design som är ”lite extra”, där de inte vill byta till en mer modern lösning utan prioriterar att ha kvar stilen.

Oftast vill Trafikkontoret hitta standardiserade lösningar eftersom det är en kostnadsfördel. Men på platser där bevarandet av designen är viktig kan detta alltså vara ett alternativ.

– Det är värt att lägga lite extra pengar på vissa platser för att behålla deras kvalitet, säger Anders. Moderna lösningar har en annan kvalitet, men den passar inte för alla områden. Rätt sak på rätt plats helt enkelt.

Kväll på Stureplan. Foto: Göran Assner.

På Stureplan, och områden omkring, står gamla gjutjärnsstolpar med mer detaljer och kurvor än ”vanliga” stolpar. Foto: Göran Assner.

Ljusmålad bild på personal i verkstaden. Foto: Kola Productions.

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev

Med våra utskick får du inspiration och information direkt i din inbox.