Reflexer med Saferoads logotyp på

Nyheter

Moramast blir Saferoad i januari 2026

Moramast har varit en del av Saferoad Group sedan 2007 och i början av 2026 blir vi Saferoad. Samma företag som tidigare, bara i annan kostym.

Senaste informationen om varumärkesbytet hittar du alltid i denna artikel.

Senast uppdaterad: 15/10 2025

År 2007 blev vi en del av Saferoad Group, och i slutet av 2023 genomförde Saferoad en stor rebranding där även de flesta bolag inom koncernen gjorde ett varumärkesbyte till Saferoad. I början av 2026 har turen kommit till oss och vi kommer då bli Saferoad.

Varför gör vi då detta? Vi tror helt enkelt att vi är starkare tillsammans.

Genom att öka vårt samarbete och effektivisera våra interna vägar är förhoppningen att vi inom en snar framtid ska kunna ge våra kunder en smidigare väg framåt.

Dessutom kan vi hitta synergier genom att till exempel utveckla gemensamma lösningar och dela på kunskap och kostnader. Att jobba med hållbarhet och de ständigt ökande kraven på ESG-dokumentationer och uppföljningar är ett av många exempel på något som kräver både arbetstid och pengar. Genom att jobba tillsammans kan vi tackla detta på ett sätt som ger mer mening – både för oss och för den hållbarhet vi jobbar för.

Framåt tillsammans för en ljus framtid.

Eller som vi snart kommer säga: For every life. On every journey.

Senast uppdaterad: 15/10 2025.

Frågor och svar

Vad förändras, och vad förblir oförändrat?

Moramast genomför byte av juridiskt namn samt varumärke, och uppträder som Saferoad med start i början av 2026.

Observera att det här är ett varumärkesbyte. Vi fortsätter ha samma organisationsnummer, VAT, bankgiro/IBAN, telefonnummer och postadress. Varken avtal, priser, kundnummer, leveransvillkor, garantier eller pågående order och leveranser påverkas. Inte heller certifieringar, prestandadeklarationer (DoP) eller EPD.

Och självklart – personalen är densamma!

Hur ser tidsplanen ut?

Just nu är vi inne i en förberedelse- och informationsfas och mer detaljer kommer löpande läggas in här i denna artikel. Själva övergången sker i januari, exakt när återkommer vi med längre fram under denna resa.

Som alltid vi stora förändringar som detta kommer övergången ske gradvis. Vi kommer till exempel inte slänga fullt fungerande arbetskläder, utan de byts ut löpande, och att byta ut mässmaterial, broschyrer etc. kommer ske löpande under 2026. Att uppdatera alla dokument kommer påbörjas under 2026.

Varför genomför ni en rebranding nu? Vad är kundnyttan?

Vi tror att vi är starkare tillsammans. Genom att samarbeta kan vi till exempel hitta synergier för oss företag som är med i koncernen, genom att exempelvis kunna utveckla gemensamma lösningar och dela på kostnader. Men vi tror även att våra kunder kommer se fördelar med detta då vi jobbar för att skapa en smidigare upplevelse över gränserna.

Hur kontaktar jag er efter omprofileringen?

Nya e‑postadresser införs i januari; gamla adresser vidarebefordras under en övergångsperiod.

Telefonnummer och postadress är desamma.

Behöver vi uppdatera er i våra system?

Inte än. När namnbytet är genomfört uppdaterar ni leverantörsnamnet samt eventuella mejladresser. Organisationsnummer och övriga uppgifter är oförändrade.

Mer information läggs upp här framöver, och när bytet är genomfört skickar vi mer information och en enkel checklista med våra fakturor.

Hur påverkas avtal, fakturor, juridiska dokument, certifikat och liknande?

Vid upprättande av nya avtal eller dokument används nuvarande uppgifter i avtal fram till go‑live. Efter bytet använder ni det nya juridiska namnet.

Befintliga avtal fortsätter att gälla då organisationsnumret är oförändrat. Vi kan vid behov tillhandahålla ett intyg om namnändring.

Vad händer med produktsortimentet?

Vi fortsätter med samma produkter som vi haft tidigare och inget sker som kommer påverka E-nummer, SS-nummer eller liknande. Du fortsätter alltså beställa precis som vanligt.

När det gäller tillhörande dokument ber vi om din förståelse att det tar ett tag att byta ut alla dokument. Det kommer alltså antagligen vara många dokument som har Moramast-logotyp och information även ett bra tag efter övergången. Vi kan vid behov tillhandahålla ett intyg om namnändring.

Förändras ägarbilden/styrningen av företaget?

Nej. Vi har ingått i Saferoad Group sedan 2007 och detta fortsätter vi med.

Personal, ledning och strukturer ändras löpande inom all typ av verksamhet, det sker dock inga förändringar som är kopplade till vår omprofilering.

Jag har en fråga som inte besvarats här, vem ställer jag den till?

All ny information vi har till dig som kund kommer läggas ut i denna artikel. Skulle du ändå vilja stämma av något med oss kan du kontakta oss via formuläret nedan.

Obs! Vi har redan samarbetspartners för omprofileringen och undanber oss förslag på samarbeten.

Övriga frågor

All ny information vi har till dig som kund kommer läggas ut i denna artikel. Skulle du ändå vilja stämma av något med oss kan du kontakta oss via detta formulär.

Ljusmålad bild på personal i verkstaden. Foto: Kola Productions.

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev

Med våra utskick får du inspiration och information direkt i din inbox.