Pandemin skapade en ny möjlighet
Innan 2020 jobbade all kontorspersonal 100% på plats. Sedan kom pandemin och allt förändrades.
Helt plötsligt skulle personal som kunde och ville jobba hemifrån. Då de flesta hade stationära datorer krävde det en del investeringar i nya datorer och liknande, men främst handlade det om att skapa nya rutiner.
Vi använde redan Office, dock hade vi nog knappt öppnat Teams. Nu fick vi lära oss nya vanor där säljgruppen till exempel använde Teams för att kommunicera, och där möten – både inom om utanför företaget – hölls via Teams.
Eftersom de flesta jobbar mot vår server blev det också utmaningar med åtkomsten dit. Innan pandemin kunde endast någon som var uppkopplad på vårt nät på kontoret koppla upp sig mot vår server, men nu helt plötsligt behövde man även kunna koppla upp sig utanför. Utan att det äventyrade säkerheten.
Fler och fler tar vara på möjligheten
Från början var det få som jobbade hemifrån. Vår marknadskommunikatör hade i tidigare anställningar jobbat hemifrån, jobbar inte mot servern och hade redan en bärbar dator, så hon jobbade hemifrån 80-100% genom hela pandemin. I övrigt varierade det beroende på allvarsläget.
Ofta höll sig personalen på kontoret, men använde möjligheten att jobba hemifrån i stället för att sjukskriva sig vid lättare symtom som exempelvis snuva. Nu däremot har de nya rutinerna blivit vardag. I dag jobbar all kontorspersonal hemifrån mer eller mindre, och drygt en fjärdedel av kontorspersonalen jobbar hemifrån varje vecka.
Frihet under ansvar
De tre största anledningarna till att vår personal jobbar hemifrån är för att de uppfattar det som lättare att koncentrera sig och fokusera på sin uppgift när det är mindre som händer runtomkring, för den ökade frihet (under ansvar) som det medför och för att slippa ta ledigt om till exempel sotaren ska komma.