Vi bad Johanna Glans, ansvarig för Ljusdesign-utbildningen på Tekniska Högskolan i Jönköping, spå i framtiden gällande hur hon tror att vägbelysningen kommer se ut. Tillbaka fick vi en härlig mix av vad hon tror och önskar ska hända inom området framöver.

1) Belysningsstyrning

Johanna säger att det redan finns, men kommer öka stort med belysningsstyrning. Då det redan idag används LED menar hon att det finns stora möjligheter till smart styrning. Vi kan bli bättre på att bara ha ljus där och när det behövs. Hon säger dock att vi har en del att lära inom området.

Hur programmerar vi belysningen med tider, nivåer, övergångar etc. för att fortfarande ge brukaren trygghet och säkerhet? Själv anser hon att tillverkarna behöver samarbeta för att erbjuda ett övergripande system som tillåter övervakning av platser/städer där det får att överblicka, styra och få statusuppdateringar på all styrd belysning – oavsett fabrikat.

– Det underlättar för de som driftar stadens belysning och vi kan läsa av beteenden i staden på ett enkelt sätt, säger Johanna.

2) Multifunktionella belysningsstolpar

Belysningsstolpen kommer förmodligen bli attraktiv för fler intressenter, tror Johanna. Stolpen kan användas för övervakning och som kommunikationsbärare för smarta städer – den blir multifunktionell.

– Du kanske kan använda den för att få information, bli uppkopplad på nätet, ladda din mobil eller cykel etc. menar Johanna.

Hon anser att även själva belysningen borde användas bredare, inte bara för att vi ska se. Man kan med styrning till exempel låta ljuset ge information. Kanske signalera om hastighetsförändring, tala om att det är vägarbete längre fram, varna för hög risk för vilt eller stor halt luftföroreningar.

3) Övergång till LED ger behov av uppdaterade krav

När vi går över från konventionella ljuskällor, så som exempelvis högtrycksnatrium och metallhalogen, till LED som ljuskälla följer vissa skillnader i hur ljuset beter sig.

En skillnad är att vi har en bättre färgåtergivning med LED, vilket resulterar i bättre kontraster mellan färger. Kanske kan vi därmed sänka luminansen på vägbanan och ändå bibehålla goda kontraster.

En annan stor skillnad är LED-ljusets exakthet. Ljuset kan läggas ”mer exakt” vilket ger en högre verkningsgrad på anläggningen och på så sätt blir belysningen billigare och det går åt mindre energi.

Den ökade exaktheten innebär dock även att vi inte belyser så som vi är vana vid. Vi får inte spilljus på samma sätt. Med mindre spilljus tenderar omgivningen att bli mörkare – och kan upplevas ännu mörkare i förhållande till det intensiva ljus som en LED-armatur ger.

Johanna menar att i och med övergången till LED kanske de rekommendationer som Trafikverket baserar sina krav för vägarna på, och som flera kommuner även projekterar utifrån, kommer att behöva justeras. Med forskningens hjälp kan vi få fram andra rekommendationer eller andra sätt att belysa. Fortfarande så att syftet med belysningen tillgodoses såklart.

4) Smarta billyktor och vertikal belysning längs vägarna

Johanna tror att vi kommer se mer av smarta billyktor framöver. Och om bilen vi kör kan hjälpa oss ännu mer med bra och rätt ljus utifrån förutsättningarna längs vägen vi åker på kanske det krävs annat av vägbelysningen? Vägbelysningen kanske inte behövs i samma grad? Johanna menar att vägbelysningen, som även den blir smartare och smartare, då kan tänkas samverka med bilens eget ljus.

Vägbelysning är dessutom idag främst planerad för horisontella ytor – att belysa vägbanan. Johanna tror, och hoppas, att vi kommer se fler vägsträckor där det givits utrymme för estetik och visuell upplevelse. Hur påverkar det förarens vakenhet och beteende om vi belyser vertikala ytor och ting i vårt omfält?

5) Utveckling av ljusets egenskaper

Johanna tror att LED-armaturerna är här för att stanna, men hoppas att de kommer fortsätta utvecklas. Då tänker hon inte främst på energieffektiviteten (antal lumen/watt) utan snarare på ljusets egenskaper. Johanna förklarar:

– Förhoppningsvis kommer efterfrågan på ett mjukare ljus driva utvecklingen. Vi behöver mindre luminanta armaturytor, alltså mindre bländande och stickiga armaturer.

Johanna tror att vi kommer ha ljusdesigners med i fler projekt framöver, där deras kunskap om god belysning kan driva produktutbudet på marknaden – och givetvis forma utförandet av vägbelysning och helheten i slutresultatet.

Sammanfattning

Johanna tror att användningen av LED kommer att fortsätta öka, och kanske kommer det även bli populärt med multifunktionella belysningsstoplar. Detta gör att det kommer krävas anpassningar av så väl regler som av tänket kring hur vi bygger upp våra belysningsanläggningar i framtiden.

Det ska bli spännande att följa ljusets väg!