Möjligheter och begränsningar
Precis när de nya stolparna blev klara och redo att sättas upp blev det byggnation på platsen, så de har ännu inte monterats. Men Anders Hedlund, belysningsingenjör på Trafikkontoret, menar att det är intressant att det går att tillverka stolparna på ett nytt sätt och ändå få liknande resultat.
Hur många av stadens framtida stolpar som kommer skapas på detta sätt vet han inte. Det beror bland annat på möjligheter och begränsningar.
– Den här var en lite enklare design, så frågan är hur det blir för en stolpe med mer detaljer och krusiduller, säger Anders.
Enligt Erik blir det oftast dyrare än en ”vanlig designstolpe” beroende på många faktorer, som exempelvis dimensioner, vilket stål vi får tag på och att det krävs någon typ av bearbetning (till exempel svarvning och fräsning) för att få fram det typiska utseendet för en gjutjärnsstolpe.
– Förut var det gjutjärn med grov godstjocklek och då kunde rören ha mindre diameter, men med stålrör måste vi nu kanske gå upp i storlek, säger Erik.
Däremot gör vi på Moramast själva konstruktionsarbetet kostnadsfritt, och det finns få begränsningar. Vi måste såklart anpassa lösningen till vår produktion och till gällande standarder, så vissa förändringar kan behöva göras från ursprunglig produkt, men med lite fantasi går det mesta.