Sedan 2012 har Barkarbystaden växt fram, med målet att vara en ny knutpunkt och hållbar stad med plats för 30 000 nya Järfällabor år 2035. I denna artikel berättar Caroline Boman på Bjerking om hennes arbete med majoriteten av belysningen i projektet.
Det gamla flygfältet i Barkarby och Veddesta södra industriområde är under omvandling. Fram växer Barkarbystaden som år 2035 ska omfatta 14 000 nya bostäder för 30 000 nya Järfällabor. Dessutom tusentals nya arbetsplatser, service, utbildning, idrott, hälsa och kultur. En ny knutpunkt med en ny tunnelbanestation, som dessutom har som mål att vara en klimatneutral stadsdel år 2030.
En av alla de som arbetar med projektet är Caroline Boman som jobbar med exteriör belysning på Bjerking. Hon har arbetet med Barkarbystaden ända sedan starten 2012 och har varit involverade i de flesta projekt som har påbörjats hittills. (Veddestabron som syns på bilden är inte projekterad av Bjerking, men är våra stolpar.)
Om projektet
Årtal: 2012 – pågående (beräknat klart 2035)
Beställare: Järfälla kommun
Leverantörer belysning, urval: Moramast, Louis Poulsen, Ateljé Lyktan, Selux
Observera att det finns andra som levererat stolpar i området. Vi skriver här om vårt samarbete med Bjerking.
Helhetsperspektiv på belysningen
Bjerkings uppdrag var att konkretisera de tidiga önskemål och krav som fanns från Järfälla kommun, och ta fram belysning som passade detaljplanen. Valet av leverantör av belysningsstolpar föll på Moramast.
– Vi visste att vi var tvungna att ha en stolpleverantör som skulle fungera hela vägen då vi inte ville behöva välja olika leverantörer för olika områden, utan i stället ha ett helhetsperspektiv. Eftersom vi som projekterade hade tidigare erfarenhet av Moramast som en flexibel och pålitlig leverantör, med bra dialoger och kompetent personal, var valet enkelt, säger Caroline.
Vi som projekterade hade tidigare erfarenhet av Moramast som en flexibel och pålitlig leverantör.
Unika lösningar för olika platser
Tillsammans med Moramast har de tagit fram stolpar som passar de olika behov som olika områden ställt. Och hon berättar att det har blivit en hel del olika stolpar under åren, även om de alla går i samma stil.
– Vi har tagit fram många speciallösningar tillsammans med Moramast. Bland annat lägre spännstolpar som både har fäste för linspann och armar, stolpar med dubbla luckor och stolpar med unikt utseende, säger Caroline.
Med det sista syftar hon främst på de 60-tal stolpar som ännu inte är på plats men som ska monteras längs Flygfältsvägen, antagligen senare under 2024. Vägen har utformats som den gamla flygraka som en gång fanns på platsen. Längs den kommer det att stå röd- och vitrandiga stolpar som kommer att föra tankarna till den långa period som platsen fungerade som flygfält. Mycket arbete har lagts på att ta fram rätt nyans av rött respektive silvergrått, för att harmonisera med övrig omgivning.
En rolig utmaning
Caroline menar att det roligaste och mest utmanade i projektet har varit att ta fram platsunika lösningar för parker och torg. Ambitionsnivån har varit hög från beställare och samarbetspartners.
– Det är en utmaning på så sätt att det tagit lång tid. Men ingen jobbig utmaning, bara rolig, säger Caroline.
Ett så här stort projekt omfattar många olika entreprenader och etapper. Sedan 2018 arbetar hon halvtid med etapp 3 och 4. Och just projektets storlek är något hon menar varit extra kul och lärorikt. Bäst med projektet var dock något annat.
– När man utvecklar något befintligt har man saker att utgå från och ta hänsyn till. Men inte här. Här fick vi vara med och skapa en helt ny stad. Det var väldigt lärorikt – att tänka att man har ett helt tomt kartblad att fylla.
Caroline, har du några tips till andra som jobbar med utomhusbelysning?
– Stäm av oprövade lösningar och materialval med en byggledare som faktiskt ska utföra det som projekteras. Om det görs i ett tidigt skede säkerställer du att din tanke kan bli verklighet.
Kort fakta
Klimatneutrala Barkarbystaden 2030
Barkarbystaden har som mål att bli en klimatneutral stadsdel till år 2030.