Det senaste året har Sebastian Hohenthal rest runt och besökt kommuner, energibolag och grossister i Sverige. Allt för att hjälpa dem med kunskap och information inför deras belysningsprojekt.

När Sebastian Hohenthal började som säljare på Moramast, vintern 2016/2017, var hans uppgift bland annat att kontakta och besöka grossister runt om i landet. Detta har utökats, och sedan ett år tillbaka har han besökt ett femtiotal kommuner och energibolag runt om i landet. Under juni månad reste han runt i Sverige under 10 arbetsdagar, totalt blev det 460 mil, från Kiruna i norr till Malmö och Ystad i söder. Allt för att hjälpa till med kunskap och information om allt från hantering av befintliga belysningsparker till framtagande av kundanpassade stolpar.

Kundanpassat ökar i popularitet

Sebastian berättar att det har blivit “hippt” med belysning, och han tror det är mycket tack vare LED-belysningen och samhället i stort där man sätter större fokus på estetik och trygghet. LED gör att det nu är enklare att designa och skapa egna unika lösningar.

Fördelen med en stolpe är dessutom att den alltid syns. Är det mörkt lyses den upp, och är det ljust är det bra med en annorlunda design som sticker ut ändå. Och den lilla merkostnaden som det är med en kundanpassad stolpe blir väldigt liten när du slår ut det på de åren den står där. Allt detta gör att det har blivit ökat fokus på stolparna, och att mängden kundanpassade stolpar ökar.

Det faktum att en ny stolpe som kund sätter upp idag kommer att stå under lång tid framöver gör att det blir ännu viktigare att fundera ordentligt innan beställning av stolpar: vad det ställs för krav och önskemål på stolpen, hur det ska se ut i området framöver, vad man vill sända för budskap, vilka ytbehandlingsmetoder man vill använda sig av etc. Det är viktigt att tänka till så att det blir rätt. Och det är en del av vår uppgift att ta reda på vad kunden verkligen vill ha, och sedan visa kunden vilka möjligheter denna har hos oss och hur önskemålen och behoven kan lösas.

För en del är det här nytt, att man kan specialbeställa stolpar helt enligt egna önskemål, medan en del redan vet och designar eget. Och det är en sak som det diskuteras kring på Sebastians resor runt landet.

Boka ett möte

Sebastian tycker att det är kul att aktivt söka upp de som jobbar med belysningsfrågor, och att ha mer kontakt med dem än tidigare. Och för de han besöker tror han också det är uppskattat att få direktkontakt. Någon som inte konkurrerar med grossisterna, utan som finns där för att hjälpa till och utbilda vid behov.

Vad gör ni på dina besök?
– Först brukar våra kunder få berätta om sig själva: vad de gör, vad de har för belysningspunkter, hur deras system fungerar, vem som sköter drift, ålder på anläggningar etc. Sedan berättar jag om oss och vad vi kan erbjuda, och svarar på frågor som de kan tänkas ha. Efter det brukar vi gå runt och kolla på anläggningen. Det är väldigt givande besök, för båda parter!

I de allra flesta fall är det Sebastian som ringer och bokar mötet. Men han påpekar också att de flesta antagligen inte vet om att vi har den här möjligheten.

– Det är lätt att få till möten, vilket är ett första tecken på att de vill att vi kommer ut, berättar Sebastian. Oftast har de jobbat länge och mycket med oss, men vi har inte riktigt haft möjligheten att vara ute så mycket tidigare.

Är du intresserad av att få ett besök av Sebastian kan du ringa eller maila honom. Oavsett vart i landet du är placerad, och oavsett om du representerar en kommun, grossist, ett energibolag eller ett företag.