Alla som bor i, har besökt eller passerat Mora kan nog vittna om att trafiksituationen är allt annat än optimal. Med flaskhalsar och extrem tillströmning av turister under perioder ser vägarna ibland mer ut att höra till en Stockholmsförort än en liten ort i Dalarna.
På grund av detta tog dåvarande Vägverket redan under sluten av 1990-talet fram en färdig arbetsplan för en förbifartslösning som skulle gå norr om Mora. Finansiering saknades så planerna färdigställdes aldrig och arbetet lades på is fram till 2008. Arbetet med att se över trafiksituationen i Mora återupptogs då av en projektgrupp bestående av deltagare från Mora kommun och Ramböll tillsammans med dåvarande Vägverket. Man insåg då bland annat att en förbifart inte var lösningen, utan man behövde förändra trafikbeteendet och förbättra trafikmiljön för alla trafikanter i Mora. Detta var grogrunden till det som idag kallas Genomfart Mora.

Genomfart Mora – för en hållbar framtid
Genomfart Mora är ett stort projekt som syftar till att minska och säkra upp trafiken genom Mora, men även ge bättre tillgänglighet, ett mer hållbart resande och en hållbar stadsutveckling. Det är lätt att tro att det är genomfartstrafiken som skapar kaos, och att Genomfart Mora är koncentrerat på hur man ska göra det bättre för bilar att ta sig fram. Men den största delen av trafiken som kör genom Mora står faktiskt de boende i Mora själva för, menar Christina Hjort på Trafikverket. Därför handlar projektet om mer än bara den direkta biltrafiken, och Trafikverket granskade tillsammans med Mora kommun exempelvis även kollektivtrafiken och cyklandet när planen för Genomfart Mora skulle tas fram.

En av åtgärderna i den nya planen
Under hösten 2014 togs en rapport fram, i vilken Trafikverket kom fram till fem åtgärder som skulle göras. En av dessa åtgärder var att bygga en ny gång- och cykelväg mellan Kråkberg och Bonäs, vilken byggdes 2019.
För att öka säkerheten och känslan av trygghet ytterligare valde man att belysa hela gång- och cykelvägen. Den nya cykelvägen kan ses som en förlängning av den cykelväg som gjordes fram till Kråkberg år 2015, och man valde samma stolpar som längs den vägen. Det vill säga 6 meter höga standardstolpar med rotlackeringen MM Coat.
Tidigare fick fotgängare och cyklister färdas på riksväg 70, oskyddat på samma väg som övrig trafik. Men i och med att man byggt den nya gång- och cykelvägen kan oskyddade trafikanter nu ta sig fram säkrare ända från Bonäs in till Mora centrum, en sträcka på cirka 10 km. Dag som natt.

Kort fakta
Vi har intervjuat Christina Hjort på Trafikverket och Ulf Gunnarsson på Sweco.
Stolpar som används: 7780760