Frågor & Svar

Här hittar du svaren på vanliga frågor. Hittar du inte det du letar? Kolla i Faktabanken eller kontakta oss!

Innehållsförteckning

  • Hur beställer jag era produkter?
  • Vem skall jag kontakta om jag önskar besök/digitalt möte?
  • Vad har ni för garantier?
  • Varför passar inte luckorna på mina koniska stolpar?
  • Hur ska jag reklamera fraktskador?
  • Varför anger ni leveransvecka och inte dag?
  • Varför tar det 1-2 veckor att få en lagerorder?
  • Vad kan jag använda för stolpinsats?
Hur beställer jag era produkter?

Vi säljer uteslutande via svenska elgrossister. Du hittar länkar till våra grossister här. Vet du inte vilken stolpe du behöver kan du antingen använda Välj rätt standardstolpe eller kontakta oss. Vill du beställa stolpar som inte finns i standardsortimentet kan du först kontakta oss så att vi kan ta fram offertunderlag på din tänkta stolpe, och sedan begär du offert samt beställer din stolpe via grossisten. Du kan ringa oss på 0250-59 20 90, helgfria vardagar mellan kl 7:30-16, eller mejla oss på info@moramast.se. Då hjälper någon av våra säljare dig så snart de kan.

Vem skall jag kontakta om jag önskar besök/digitalt möte?

Vad kul att du vill träffa oss! Kontakta vår försäljningschef Håkan Gudmundson genom att antingen ringa 0250-59 20 93 eller mejla hakan.gudmundson@moramast.se så hittar ni en tid och lösning som passar.

Vad har ni för garantier?

Vi följer ALEM 09, Allmänna leveransbestämmelser avseende elektrisk materiel för leverans och användning i Sverige, utarbetade av Elektriska Installatörsorganisationen EIO och Sveriges Elgrossister, SEG.

Standarden SS-EN 40 säger också att en stolpe kunna bära sin last och den vind den förväntas utsättas för över en period på 30 år. Detta har dock inget att göra med förväntad livslängd. Läs mer i inlägget Skillnaden mellan dimensionerande och förväntad livslängd på stolpar.ALEM 09

Varför passar inte luckorna på mina koniska stolpar?

Luckorna till koniska stolpar är individanpassade och passar alltså bara på de stolpar de är skurna ur. Man bör därför hålla koll på vilken lucka som hör vart när man monterar dessa.

På luckan står det ett nummer präglat som visar vart den hör hemma, samma nummer hittar du på märkplåten i stolpen.

Vad betyder alla bokstäver och siffror i benämningen?

På bilden nedan / till höger ser du en förklaring över benämningen av specialstolpar. Dessa sätts för att det ska bli enklare att direkt se hur stolpen är uppbyggd. Observera att äldre stolpar inte följer samma struktur.Förklaring av benämning

Hur ska jag reklamera fraktskador?

Vid leverans ska du tillsammans med föraren kontrollera att godset är oskadat och att antalet kolli överensstämmer med fraktsedeln. Vid transportskador/synliga skador på emballaget eller vid avsaknad av kolli ska du under leveranstillfället anmäla detta till föraren som gör en skriftlig notering på fraktsedeln eller i handdatorn.

Som kund bör du öppna förpackningen inom 7 dagar för att kontrollera varan.Packeterade pulverlackerade stolpar

Varför anger ni leveransvecka och inte dag?

Då godset vi skickar är skrymmande finns det inte alltid plats på bilarna den dagen vi bokar utan fraktbolaget kan bekräfta upphämtning en annan dag, därmed skriver vi leveransvecka istället för dag. Leveransveckan som anges på OE avser när godset lämnar oss.Lastning av stolpar

Varför tar det 1-2 veckor att få en lagerorder?

Anledningen till det är kort och gott att våra produkter är skrymmande och kräver en hel del hantering. Du kan läsa ett längre svar i inlägget Leverans vid lagerorder.

Vad kan jag använda för stolpinsats?

På en del stolpar ingår det stolpinsats (detta står då på produkten). På övriga stolpar får detta köpas till. För de flesta stolpar passar vanliga standardstolpinsatser.Stolpinsats